Daargelaten | De Uitdagingen
2
page-template-default,page,page-id-2,ajax_updown,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled,qode-title-hidden,side_area_uncovered_from_content,qode-theme-ver-11.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.2.1,vc_responsive

De Uitdagingen

De klaproos (‘poppy’) wordt voornamelijk door de Engelsen gebruikt als symbool voor de Eerste Wereldoorlog, wij hebben hem vooral al zeer herkenbaar beeldend element toegevoegd, zonder aanziens des persoons.

Uitdaging 1: Het Onderwerp

Naar aanleiding van een vakantie naar Ieper, ontstond het idee om een portret te maken van een gesneuvelde soldaat. De leerlingen hoefden het niet te doen, ze konden ook kiezen uit een minder ‘beladen’ onderwerp.

Ze zijn samen de uitdaging aangegaan om te proberen om een beeldend interessant portret te maken van een onbekende soldaat of verpleegster. Het zou een moeizaam proces worden, want zonder achtergronden krijg je geen besef van de ellende die daar geweest is. Dat betekent maandenlang elke week ‘Eerste Wereldoorlog’ en het verbeelden van iets verdrietigs.

Uitdaging 2: Het Onderzoek

Je zou verwachten dat er al lang een helder overzicht van graven gekoppeld aan ‘dossiers’ zou zijn (wie ligt waar begraven en wie was hij/zij?), maar aan dit overzicht wordt tot op de dag van vandaag gewerkt door heel veel instellingen uit de hele wereld op even zoveel websites en op even zoveel manieren.

De leerlingen zijn op zoek gegaan naar namen, grafvelden en eigenlijk ‘zomaar’ ergens gestart. Over heel veel gesneuvelden bleek weinig tot niets bekend.

Het maken van een ‘portret met historie’, oftewel een schilderij met zowel een gezicht als verwijzingen naar hun werkzaamheden of leven, was dus niet makkelijk!

Gelukkig kregen wij hulp van het museum/achief ‘In Flanders Fields te Ieper, dat ons een aantal namen mailde waar de leerlingen in ieder geval iets bij konden vinden.

Uitdaging 3: Photoshop, Ontwerp en WordPress

Na het moeizame verzamelen van de informatie en afbeeldingen bij een naam, moesten de leerlingen een aantal ontwerpen maken voor een poster/schilderij. Voor een goed ontwerp moest er een aantal dingen goed begrepen zijn:

1. Hoe werkt Photoshop? (Een kleine zin, maar een heleboel tijd en ‘leermomenten’….)

2. Hoe maak ik een aantrekkelijke poster qua inhoud? (wat wel, wat niet laten zien, zodat het interessant blijft en dat de fantasie van de toeschouwer geprikkeld wordt?)

3. Hoe maak ik een aantrekkelijke poster qua vorm? (compositie, balans, tekst)

4. Hoe maak ik het aantrekkelijk qua kleur? (zwart-wit, licht-donker, kleurcontrasten, etc)

5. Hoe maak ik hem ‘smaakvol’ (passend in de tijd en bij het onderwerp, uitstraling tekst, kleuren e.d.)

Daarna moest het ontwerp op WordPress geplaatst worden (zie ‘Leerlingen en hun werk), wat ook de nodige problemen (lees: tijd, frustratie & technische conflicten..) opleverde.

De kwaliteit van de uiteindelijke ontwerpen (bedenk dat deze 14-jarige leerlingen dit nog nooit gedaan hebben!) heeft menigeen al verbaasd.

Uitdaging 4: Uitvergroten en Schilderen

Om tijd te sparen, hebben we gekozen om de posters eerst op te blazen en daarna over te trekken, in plaats van rasteren (dat zou te veel tijd kosten).

Het schilderen en het mengen van kleuren zelf is iets wat alleen geleerd kan worden door het te doen en door fouten te maken. En vooral dat laatste vinden leerlingen ‘eng’.

Sommige leerlingen moeten gestimuleerd worden om risico’s te nemen, weer anderen gaan veel te voortvarend aan het werk, waarna ze weer opnieuw moeten beginnen.

Het is verbazend om te zien hoe gedisciplineerd de leerlingen -ook als iets mislukt- het bijltje er niet bij neerleggen, maar ietwat zuchtend opnieuw beginnen..

Uitdaging 5: Sponsoring: Actie=Reactie!

Omdat deze opdracht en het plan om op excursie te gaan niet meegenomen is in de begroting of ouderbijdragen, moest er een andere oplossing gevonden worden. En het is goed om zelf moeite te doen, want zo krijgt de excursie ook een ‘eigen’ karakter: het is hún project en ze willen er moeite voor doen.

Sponsoring is nodig, omdat we niet willen uitgaan van ouders: niet iedere ouder heeft zomaar €150 op de plank liggen, zeker niet in deze tijden. Er is dus besloten om het zelf bij elkaar te harken onder het motto: “Actie=Reactie!”

De leerlingen nemen zelf initiatieven om de benodigde fondsen bij elkaar te krijgen. Zie daarvoor ook de Actie-pagina